socialbasics

Hoe die drie processen elkaar beinvloeden

Nog veel invullen, er ligt allerlei in concept klaar.  Test: naar het vervolg: Naar subdoc1

Grote lijn in wat volgt is dit: Samenwerken is ouder dan communicatie en betekenis. Samenwerken leidde tot betere leefomstandigheden en tot de ontdekking van  "uitwisselen van boodschappen" . In die uitwisseling ontstond "betekenis". Dus uit de communicatie die samenwerken effectiever maakt ontwikkelde zich betekenis. Dit is in een zin de boodschap van de hele website. Dan volgt:  samenwerken leidt tot onvrijheid.  Maar leren communiceren geeft individuen weer vrijheid om die onvrijheid niet absoluut te laten zijn. Maar niet iedereen heeft evenveel "vrije wil". Deze alinea straks verplaatsen naar de samenvatting.

Piaget maakt een hoofdindeling in 1. physical world, 2. social world, en 3 idealtional world. Samenwerken was physical. Daaruit ontstond tegelijk ? een social world  van afspraken, die nog geen betekenis  hoeven te hebben, en een culturele wereld van betekenissen.

Een klein filosofisch essay rond het thema "symboliseren"

Wat hier volgt is filosofie, als ik filosofie mag omschrijven als speculeren over mens en wereld in een samenhangend verhaal en dat verhaal aannemelijk maken door te tonen dat alle gebruikte begrippen elkaar verdragen en een geheel vormen. Het is dus reflexief verhalen. Het woord essay in de titel is daarmee overbodig - filosofie is altijd maar proberen.
Als in een speculerend betoog alle gebruikte begrippen elkaar verdragen dan is de filosofische bedoeling beantwoord. Het is mooi als daarna het verhaal ons aanspoort om aansluitend reeksen waarnemingen te doen die het verhaal ook ondersteunen. Het verhaal gedraagt zich dan als een theorie, dus als een vertrekpunt om bevestiging of ontkenning te zoeken in de werkelijkheid. Leidt het verhaal ertoe om de wereld met een verscherpt waarnemingsvermogen tegemoet te treden en  te gaan experimenteren met ander gedrag dan komen we in de buurt van wetenschap. Een laatste taak is dan te verzorgen dat het verhaal past bij andere verhalen.

Zolang theorievorming in allelei geesteswetenschappen binnen de zelfgetrokken lijntjes van de eigen wetenschap blijft en daardoor geen aansluiting ontstaat bij theorievorming in de andere wetenschappen zal de liefhebber die wat verder wil kijken zich dus beter filosoof kunnen noemen om niet bij voorbaat te worden uitgeschakeld uit het wetenschappelijk debat. Maar ook degenen die doordacht hun beroep willen uitoefenen maar niet direct op wetenschappelijk onderzoek uit zijn, zouden aan een poging zoals hier ondernomen misschien houvast vinden. Het probleem is dan ....(niet te weinig kennis, maar teveel, in teveel uiteenlopende bewoordingen die feitelijk vaak over hetzelfde gaan. - (Bomen/bos)

Toelichten hoe een aantal wetenschappers filosofische teksten nodig hebben om de eenheid in hun werk en dat van anderen te verhelderen. Het zijn overkoepelende theorieen maar ze voldoen niet aan Poppers kriterium dat ze kunnen aanwijzen hoe ze in de werkelijkheid kunnen worden geverifieerd of gefalsificeerd. Het gaat hem allereerst om een samenhangend kader dat uitgangspunt zou kunnen worden voor echte hypothesevorming.