Besef van de continuiteit van jezelf en van de omgeving

A. Het probleem in deze eerste ontwikkelingsfase.

Het eerste wat een baby te doen staat is zijn ogen en oren en gevoel te leren gebruiken en misschien de andere zintuigen ook al.  Zoeken naar voeding is in het begin nog een ingebouwde dierlijke reflex en de stofwisseling komt vanzelf opgang. Maar de indrukken die de zintuigen opleveren worden al doende verwerkt en opgeslagen, geleidelijk aan vormt men zich beelden. Als de zintuigen gaan samenwerken (diepte zien, richting en afstand horen, contact voelen met waar je naar kijkt) zullen ze coherente en herkenbare beelden vormen. Een wereld met terugkerende dingen en personen resulteert op de duur in rust en veiligheid. (sleutelwoord: continuiteit)  ///In link misschien de vaktermen >> Het apart op gang brengen van een Merknetz en en Wirknetz -  Piaget senso-motorisch -

B. Wat ga je beseffen van de omgeving /// (in plaats van "dilemma", dat woord is te emotioneel, er is ook cognitieve ontwikkeling))

De zintuigen functioneren in een maatschappelijke omgeving, meestal een moeder en een gezin. In de mate dat  er voldoende regelmaat  zit in de afzonderlijke gebeurtenissen zullen de zintuigen zich kunnen instellen op terugkerende gebeurtenissen en daar een orde in herkennen. Ontbreekt de regelmaat dan zal het kind zich afwenden want de buitenwereld is niet te vertrouwen. Zintuigen zijn ook gericht op de binnen- wereld zoals stofwissseling, ademhaling, groeipijnen. Teveel onwelbevinden kan overgaan in ontreddering. Ontstaat er geen samenhangend contact met het eigen lichaam, dan komt de afgrenzing van een binnen- en buitenwereld moeilijk tot stand. In een aangepaste omgeving zullen de uiteenlopende beelden bij voldoende samenhang cognitief solide kunnen worden opgeslagen. Dat is het begin van een wereldbeeld en een lichaamsschema. Als die schema's steeds weer geverifieerd kunnen worden, zal het  uiteenlopen in basis vertrouwen of zich gehecht voelen.

C. Welk gedrag gaat hiermee mogelijk worden. Het bewegen wordt beheerbaar.  De voorwaarde voor  / de grondslag voor gericht gedrag(2) en (3) gedrag op basis van interpretaties/ dus betekenisvol gedrag. Het lichaamsgevoel is een uitvalsbasis voor motoriek  (loops waarnemen en gedrag zijn mogelijk)?

Als het goed gaat vormt men zich in dit stadium een beeld van een wereld die samenhangend en betrouwbaar is. Als psychologen spreken van het ontstaan van een basis vertrouwen houdt dat in dat men zekere van onzekere gebeurtenissen kan onderscheiden en aanvaarden.

De sleutel-vaardigheid (voorwaarde?)  die nodig is om de zintuigen doeltreffend te gebruiken is het kunnen beseffen dat sommige indrukken "binnen jezelf"  hun oorsprong vinden, terwijl andere waarnemingen op een wereld buiten je zelf slaan. Het ontbreekt bijvoorbeeld als je merkt dat je humeur je waarneming van de omgeving vertroebeld. (beter formuleren) (Of een ongelukkige situatie je emotioneel labiel maakt)

D. Bijbehorende gevoelens.

Positief: Zich veilig genoeg voelen om angst te kunnen toelaten en bedwingen. Men weet zich raad met gevoelens van veiligheid en angst. // Of  is dit veel te vroeg? Nee, Angst hangt samen met zintuigelijke verwarring: 's nachts verblind worden op een smalle autoweg bijv.

Negatief: pijn, angst, verdriet. resulteren in onbegrepen onveiligheid, twijfels over het goed functioneren van lichaam en geest (misanthroop? hypochondrie?) Al die situaties waarin iemand niet weet of een ervaring voor hem een pain of een pleasure is. Zich willens en wetens ? storten in riskante avonturen.

Als het vinden van een oplossing van het dilemma stagneert gaan gevoelens van onwelbevinden en van angst door elkaar lopen. Omdat we van wat er in deze levensfase gebeurd geen directe herinneringen kunnen opslaan, is de omgang met onbegrepen angst een dankbaar aangrijpingspunt voor sommige maatschappelijke instituties om  die angst en onwelbevinden te bezweren met verhalen die er verklaringen voor bieden. (religie: de zondeval, schuld tegenover een god; psychologie: universele angst voor de dood; filosofie: onkenbaarheid van de wereld (Plato) Verzinnen van een ziel (Descartes)

 E. Hoe werkt het door in alle latere ontwikkelings-stadia. Het opsplitsen van ervaringen in intern en extern legt de basis voor ontwikkeling van het verstand. Hoe? Van wat er intern gebeurd kunnen we nog niet veel te weten komen. Des te meer zien we hoe gericht kinderen hun waarnemingen en gedrag op elkaar weten af te stemmen. Met als resultaat een enorme produktie van ervaring. Dat dit allemaal kan worden bewaard geeft indirect aan wat er binnen in gebeurd is.

Hunnius, directeur van het Baby Research Center aan de Radboud Universiteit Nijmegen: ‘Mensen worden geboren met een onrijp brein. Bij volwassenen zijn de zenuwcellen in het brein allemaal met elkaar verbonden, bij baby's moeten de verbindingen grotendeels nog worden gelegd en onnodige verbindingen weer worden weggesnoeid. De vroegste ervaringen van baby's bepalen hoe dat gebeurt. Omdat ons brein nog niet klaar is, kunnen we veel leren en ons goed aanpassen aan de omgeving waarin wij leven. Het brein van een baby is dus heel vormbaar.' DeCorrespondent 29-11-13

 F. Herkennen van Inzet bij volwassenen. 

Doorwerken in volwassen persoonlijkheid: belangstelling en concentratievermogen, Een zekere vrijheid om deel te nemen en op te treden in de wereld. Omgekeerd als iemand zijn belangen, verlangens of behoeftes

Heeft iemand met wie je iets probeert af te spreken er zijn volle aandacht bij. Neemt iemand de vrijheid om zich te concentreren op wat hij zelf van belang vind. Ook betreffende eventuele omliggende kwesties. Ieder heeft zo zijn eigen bandbreedte al naar gelang het ontwikkelings stadium dat hij al heeft bereikt. Ik denk dat iemands vermogen om zich op iets concentreren tijdens het maken van afspraken zich al in dit eerste stadium vormt.

Maar het ligt breder. Iemand die zijn eigen veiligheid beheerd zal de wereld eerder als een kans dan als een belemmering zien

 

Aandacht geven als iets van jezelf beschouwen. Maar concentratie is maar een deel van iets dat net weer groter is: belangstelling voor de wereld en voor de mensen (die net zo'n binnenwereld hebben als jezelf) Die belangstelling kun je dan in fade  volgende fase omzetten in doelbewuste toenadering/ of juist reserve.

Hoe te rijmen met Bowlby (hechtingstheorie): Als verzorgers goed inspelen op de hang van baby's naar contact, ontwikkelen kinderen een basisvertrouwen waar ze de rest van hun leven van profiteren. (Contact is maar een zintuig het gaat om de coordinatie van ze allemaal) Onveilig, onzeker. // OK Dat heb ik hierboven veilig gesteld.