Samenleving en persoonlijke ontwikkeling grijpen in elkaar

Ik wil nu laten zien hoe samenleving en persoonlijke ontwikkeling in elkaar grijpen en dit proces vormt de  verklaring voor de continuiteit in samenlevingen.

Ik vond het een eye opener en bewonderende de logica in Erikson's dilemma theorie. Hij begreep hoe generaties elkaar nodig hebben voor hun ontwikkeling. Hij wist vanuit psycho-analyse niet alleen hoe kinderen ouders nodig hebben, maar realiseerde zich dat ouders hun kinderen nodig hebben om zelf verder uit te groeien in maatschappelijke verband. (kan beter en wat volgt is allereerste schema voor houvast).

Een voorwaarde voor dat proces is dat je als individu in de fase van het kiezen van een positie (gaan participeren)in de samenleving, je jezelf ook open stelt voor "uitnodigingen". ( Het gaat om wissselweking ! maar hoe zeg je dat?) Voorbeeld: Sta ik er voor open dat een ander van mij houdt en kan ik iets vergelijkbaars in overweging nemen.. ) Voorbeeld: vader-/moederschap: willen geven van liefde als een kind daarom vraagt. Dit als voorbereding op willen leren hoe dan dan konkreet moet.

Aansluitend leert men het fysiek ondersteunend, beveiligend en pedagogisch gedrag, dat noodzakelijk is voor de eerste levensfase van de baby. Je zult dit in routines moeten omzetten en daar trouw in zijn.( E6 > E1) Het zijn de eerste ervaringen van de baby om ervaring op te doen met een stabiele wisselwerking.

Dan volgt het ter beschikking stellen van ruimte, van vertrouwde personen en een leerzame omgeving vanuit de eigen ervaringen, om de peuter het zelfstandig aangaan van wisselwerkingen te onderzoeken. Vertrouwde personen fungeren als een baken, vandaar uit kan je je orienteren en op avontuur. Zonder zo'n baken kan je geen doelen eigen maken en rommel je maar wat door het leven. Je ziet dat later terug alsmensen schijndoelen najagen: bij een groep willen horen, een speciaal merk auto of type huis dat houvast geeft, een religie waarbinnen je je geborgen voelt. (E7 > E2)

Aansluitend wordt in de taal overdracht de ontdekking gedaan dat alle gedrag en alle dingen voorzien kunnen worden van een gevoels- of betekenis waarde, connotaties en in de gezamenlijke omgang ermee.  In dit stadium moeten ouders en anderen uitdagingen gaan aanbieden omdat er een hele wereld te ontdekken valt vol betekenis.  Maar in dat proces dwingt de nieuwe generatie de oude generatie zich die betekenis weer bewust te worden. In dat (evaluatie) proces kan er alsnog van alles gaan verschuiven. Voorbeeld: Ouders die zich bewust zijn dat ze veel dingen in hun jeugd te vanzelfsprekend hebben aangenomen, of uit balorigheid juist hebben geweigerd aan aan te nemen, krijgen een herkansing hun bijbetekenissen en gevoelswaarden te herzien. (Voorbeeld standsverschillen die je in je jeugd hebben doen afzien van omgang met anders gerichte subculturen ga je alsnog mee exploreren langs de weg van de kinderen.) ( E7 > E3)

E4= Inzicht verwerven in samenhangen en hanteren ervan in procedures. Vaststellen van het waardevolle in je eigen leven. De parallel is in E8 = Inzicht verdiepen, de hele structuur doorgronden van verklaringen en procedures, en de intrinsieke waarde (of het ontbreken ervan) voor de samenleving herkennen en aan de orde kunnen stellen. Eeen nieuwe generatie iets uitleggen is nog wat anders dan

 

Filosofische onderbouwing aansluitend : Dat hele afwisselen is wat samenwerken mogelijk maakt. Zowel dierlijk als menselijk, zinvol samenwerken is per definitie afwisselen, taken van elkaar overnemen, of ze gelijktijdig en dus gecoördineerd, op elkaar lettend, verrichten. Het is in het samenwerken dat